niedziela, 4 grudnia 2011

Renesansowy geniusz- Eugeniusz

Eugeniusz Szoła i jego skrzypce na wystawie w Wojewódzkim Domu Kultury
Kielecki lutnik, kompozytor, poeta i malarz w jednej osobie, czyli 78-letni Eugeniusz Szoła obchodzi 50-lecie działalności artystycznej. Człowiek renesansu, mistrz wszechrzemiosł, niektórzy mówią wprost: geniusz Eugeniusz. Poniżej kilka zdjęć z otwarcia wystawy w WDK oraz teksty, w tym moje sprzed ćwierć wieku...


Z lewej strony popiersie Muzy mistrza
W otoczeniu "muzycznym", od portretu Pavarottiego (z lewej u dołu) po Chopina, w środku słynny kontrabas gitarowy wykonany ze świętokrzyskiej jodły, którą już przed wiekami cenili włoscy lutnicy

Jubilat dziękował władzom Kielc m.in. za udostępnienie małego lokalu, gdzie obecnie mieści się... kiosk Ruchu
Na wernisaż jubileuszowej wystawy przyszło wielu Kielczan
Z prawej strony portret Brigitte Bardot

U dołu po lewej portret znanego kieleckiego księgarza, Stanisława Króla
Pan Eugeniusz ciekawie opowiada, co widać także na zdjęciach...
 

Maska pośmiertna Fryderyka Chopina
 
Idolami pana Eugeniusza są : Paganini i Konstanty Andrzej Kulka
Prosto z wernisażu w WDK udałem się do Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej, gdzie w archiwalnym Słowie Ludu z 19 listopada 1985 roku odnalazłem krótki tekst o pracowni Eugeniusz Szoły, który akurat pracował przy unikalnych skrzypcach Nicolo Amatiego, włoskiego lutnika, poprzednika słynnego Stradivariusa. Dwa miesiące później byłem na koncercie Konstatego Kulki, który w sali portretowej Pałacu Biskupów Krakowskich zagrał właśnie na wspomnianym Amatiusie fragment koncertu Vivaldziego "Cztery pory roku" na tle czterech wielkich płócien "Wiosna", "Lato", "Jesień" i "Zima" autorstwa także Eugeniusza Szoły. Pamiętam, że zrobiłem wtedy zdjęcie z tego wydarzenia. Mając w swoim zenicie niskoczułą kliszę
musiałem użyć lampy błyskowej - żeby nie przeszkadzać czekałem na ostatni akord orkiestry, stanąłem na krześle w ostatnim rzędzie i... Zdjęcie udało się, byłem przekonany że zostało opublikowane ale jak widać pozostała tylko krótka rozmowa z Konstantym Kulką. Jeśli zdołam odszukać wspomniane zdjęcie wkleję je poniżej. W internetowym wydaniu Słowa można przeczytać teksty Dusza skrzypiec oraz Kieleckie skrzypce na paryskim salonie, w Gazecie Wyborczej jest kilka tekstów pod hasłem lutnik Eugeniusz, człowiekowi renesansu poświęcono stronę w Portalu Informacji Kulturalnej.

Jeśli uważasz, że ten wpis jest ciekawy, udostępnij go innym klikając w ikony poniżej.

Brak komentarzy: